13. tammikuuta 2016

Ratsastussaappaat vai saappaanvarret?


Minulla on jo kova tarve päästä ratsastamaan, koska motivaatio on taas huippulukemissaan. Olin viimeksi ratsastamassa viime viikon maanantaina ja siitä tuntuu olevan ikuisuus! Tilannetta ei paranna yhtään se, että minulle varattiin päivä sitten leiri Pulleromäen tallilta(kolmosleiri). Siitä olenkin saanut paljon lisää motivaatiota, koska haluan taas opetella kaikkea uutta ja totta kai myös treenata vanhoja asioita. Esimerkiksi väistöjen harjoittelu on jäänyt ihan kokonaan!

Kyllä, kyseessä ovat omat jalkani ja omat saappaani!

Tässä postauksessa ajattelin kuitenkin puhua hiukan asiasta, mitä pohdin itse tällä hetkellä. Haluaisin ostaa kunnolliset ratsastussaappaat, mutta olen päätynyt tulokseen, että chapsit voisivat sittenkin olla paremmat. Olen omistanut yhdet kumiset ratsastussaappaat ja yhdet nahkaiset saappaat. Sen kummemmin minulla ei ole saappaista kokemuksia. Nahkasaappaitani toki käytinkin todella kauan, mutta ne eivät tukeneet yhtä hyvin kuin sellaiset, joista haaveilen tällä hetkellä. 

Itselläni on paha tapa kääntää varpaat ulospäin esim. hypätessä ja välillä jopa laukkaympyrää tehdessä. Siitä tavasta haluaisin eroon ja usein puhutaan, että saappaat auttaisivat tähän. Eikä sillä tarkoiteta tuollaisia nahkasaappaita, kuin mulla oli aiemmin. Hiukan samaa asiaa ajavat toki myös chapsit, mutta vielä enemmän jalkaa tukevat hyvin istuvat ratsastussaappaat. Sama pätee myös osittain kumisaappaisiin, mutta en ole ikinä osannut ratsastaa kumisaappailla. Tuntuu, että ne irtoavat jaloista koko ajan..

Näitä pidin parin vuoden ajan joka kerta tallilla ja sen kyllä huomasi loppuvaiheessa..

Ratsastussaappaat ovat hintavia, mutta usein myös laadukkaita, kunhan niistä vain pitää huolen(krhm..). Ne ovat siistin näköiset jaloissa ja auttaisivat varmasti tukemaan jalkaa. Ainut ongelma on tuo hinta ja se, ettei itselleni tahdo löytyä sopivia saappaita. Jalkani on kokoa 39-40 ja pohje on jalkaterään verrattuna todella ohut. Olen sovitellut muutamia saappaita, mutta niiden ongelma on joko liian leveä pohje tai liian pitkä varsi. Toki hyviäkin saappaita on varmasti, mutta en haluaisi maksaa niistä kuitenkaan älytöntä hintaa. Itselleni 300€ on jo liian kallis.

Kisoissa näkee usein ratsastussaappaita, mutta myös poikkeuksia löytyy.

Chapsit ovat budjetilleni parempi vaihtoehto. Omistan jo hyvän kokoiset ratsastuskengät, joten tarvitsen enää ne varret. Chapseja löytää melko helposti hyvän kokoisia ja hinnat vaihtelevat melko laajasti. Alle satasella pärjää hyvinkin ellei nyt kaikista laadukkaimpia ja hienoimpia halua. Kaiken lisäksi chapsit ovat melko "helppohoitoiset". Niiden puhdistus on tuplasti helpompaa kuin saappaiden tai kenkien! Ainut ongelma on se, etteivät ne tue jalkaa niin hyvin kuin saappaat. Ja omat chapsini(jotka ostin alennusmyynneistä) menivät muutamassa kuukaudessa rikki, mikä harmittaa itseäni älyttömästi. Kolmas kerta toden sanoo, eikä korjaus enää auta.. Toki omissa chapseissani oli myös se huono puoli, että niiden vetoketju oli alhaalta ylöspäin. Käsittääkseni useissa chapseissa kiinnitys on päinvastoin, mikä on  myös loogisempaa. Pohjelihas kuitenkin laajenee jonkin verran sitä käytettäessä ja vetoketju lähti usein avautumaan itsestään. Täytyy toivoa, että seuraavat chapsit olisivat paremmat! 

Mua niin harmittaa, että ostin nämä liian isolla koolla.. Pienempi olisi ollutkin varmasti hyvä!

Tykkäättekö te enemmän ratsastussaappaista vai -kengistä chapsien kanssa? Miksi?

29 kommenttia:

  1. Mulla ei oikein ole mitään kokemusta chapseista, joten pakko vastata, että ratsastussaappaat. Ratsastussaappaat tuntuvat jotenkin vain kätevämmiltä (en siis oikeasti tiedä, sillä mulla ei koskaan chapseja ole ollut) :'D Omani kumminkin ostin Tretornilta (aika hintavat vaan), mutta olen tykännyt näistä niin paljon, etten varmasti näistä pois vaihda. :-) Kiva postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se aika lailla niin, että hinta ja laatu kulkevat samassa, jolloin hintavammat ovat todellakin laadukkaampia :) Ovathan saappaat siinä tilanteessa kätevät, kun niitä laittaa, chapseissa on niin kova säätäminen, ainakin mun kohdalla :D Kiitos kommentista! :)

      Poista
  2. Multa löytyy iteltäni saappaanvarret jotka oon todennu tosi hyviksi! Hintaa niillä tosin oli 100€, joten en sitten tiedä miten paljon se laatuun on vaikuttanut... :P Saappaista mulla ei sitten olekkaan pienintäkään muistikuvaa enään, miltä ne on tuntunut ja vaikuttanut aikoinaan kun niitä käytin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuossa ylempänä jo mainitsinkin, mutta aika usein laatu vaikuttaa hintaan, jolloin paremmat ovat totta kai kalliimpia, mutta ne ovat usein myös kestävämpiä ja tosissaan parempia :D Toki se on käyttäjästäkin kiinni, minkä kokee itselleen sopivimmaksi :) Kiitos sullekin!

      Poista
  3. Mulla on aina ollutkin pelkät saappaat, joten en tiedä. Ja pitäis itekki käydä varaamassa leiri:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itselläkin on lähinnä ollut kenkiä/saappaita, jotka eivät tue kunnolla jalkaa niin nyt onkin hankalampi päätös, että siirrynkö saappaisiin vai hankinko kunnon tukevat chapsit :D
      Ja joo, suosittelen varaamaan :) Joiltain talleilta on jo leirit täynnä :D

      Poista
  4. Itsellä on aina ollut kengät ja myöhemmin niihin chapsit. Ratsastussaappaat tuntuvat omasta mielestä liian "hienostelevalta" kun käyn kuitenkin vain kerran viikkoon tunneilla. Varastosta löytyy kyllä jotkut rumat ratsastussaappaat mitkä sain monta vuotta sitten, tosin sovituksen jälkeen en ole niihin edes koskenut... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan saappaat munkin mielestä enemmän esim. kisaajille, mutta onhan niistä ihan hyötyäkin :D Tosin itsekin kallistun tällä hetkellä enemmän chapseihin.. Pitää vain löytää jotku tarpeeksi hyvät ja tukevat niin eivätkö ne lähes saman asian aja :)

      Poista
    2. Mäkin käyn kerran viikossa tunneilla ja silti on saappaat, mitä eniten käytän. Musta ne sopii just hyvin arkikäyttöön eikä kisa, kun jos tulee vaikka jotain liejuu niihin. Saappaiden lisäks mulla on ollu kans kengät ja ne chapsit. Mutta en käytä niitä enää kun ne on pienet. Mutta mä oon saappaiden kannalla, mut tää onkin mielipideasia:)

      Poista
    3. Joo siis onhan toi aika lailla mielipideasia ja ihan kiva kuulla teidän perusteluja :) Lähinnä itsekin mietin tuota, että kannattaako ostaa n.200e maksavia saappaita vain suhteellisen vähäiseen käyttöön.. Siksi mietin, että ne ovat enemmän kisaajille ja no useammin ratsastaville parempia :) Ja tuo lieju siinä onkin ongelmana, kun varmasti saappaat likaantuisivat jossain vaiheessa ja itse olen surkea pitämään niistä huolta mm. putsaamalla käytön jälkeen ja nahka menee melko nopeasti pilalle riippuen laadusta :D

      Poista
  5. Hyvä postaus!
    Itsellä ei oo hirveästi kokemusta ratsastussaappaista, tosin omistan kyllä yhdet joita oon käyttänyt vaan muutaman kerran, sillä niissä on vähän liian pitkä varsi.
    Vastaan siis chapsit, niitä oon käyttänyt lähes aina, ja oon todennut ne hyviksi. Ainut miinus on että ne on vähän hitaat laittaa jalkaan, jos joskus on kiire jonnekkin. Välillä mä oo käyttänyt myös pelkkiä ratsastuskenkiä, ilman chapseja tai mitään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitän!
      Toi on kyllä totta, itselläkin kestää usein ihan liian kauan laittaa chapsit.. :D Toki senkin voi opetella tekemään nopeammin ajan myötä!
      Itsekin ratsastan todella usein ilman chapseja, mikä totta kai vain pahentaa tuota mun nilkankääntö ongelmaa.. Kiitos sullekin kommentista!

      Poista
  6. Saappaat on kyllä parhaat! Mun omat on vähä paksumpaa ja napakempaa nahkaa niin tukee tosi hyvin nilkkaa. Chapsitkin löytyy mutta ne ei tue oikeastaan kuin ihan vähä pohjetta, joten vähän sama kun ratsastais pelkillä kengillä. Toki ne kengät on siistimmän näköset chapsien kanssa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki on olemassa myös niitä chapseja, jotka muistuttavat malliltaan oikeita saappaan varsia, ne voisibat tukea ainakin vähä paremmin, mutta onhan tuo totta, että saappaat tukevat kaikista parhaiten ja siksi mulla onkin pieni ongelma :D

      Poista
  7. Saappailla mennään nyt, ja jatkossakin. Lopullisista suunnitelmista en tiedä, mutta mulla oli aluks yli 2½ vuotta pelkät kengät. Ne ei tukenu nilkkaa ollenkaan, mutta sitten ostettiin chapsit. Chapsit toimi kuitenkin ihan hyvin, mutten pitänyt siitä, että lika pinttyi kiinni mun chapseihin, eikä ne liat lähtenyt, vaikka käytin pesukoneessa useamman kerran. Kyseessä oli kuitenkin kangaschapsit, joten nahkachapseista mulla ei oo minkäänlaista kokemusta.
    Kun menin sitten mun ekoihin kunnon ratsastuskisoihin, mulle hankittiin saappaat. Saatiin kerralla sopivan kokoset, ja oon kyllä tyytyväinen. Mun jalka ei enää käänny ainakaan niin paljoa ulospäin, vaan pysyy oikeaan suuntaan. Ei ne saappaat kuitenkaan varsinaisia istunnan ongelmia poista, tukee vaan paremmin. Itsellä jalka heiluu ajoittain kevyessä ravissa ihan yhtä paljon kuin aikaisemminkin.
    Kiva postaus!

    pollenkirjakarsina.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo lähinnä tuota jalan ulospäin kääntymistä ajattelinkin korjata saappailla :D Kiitos paljon kommentistasi! Kiva kuulla erilaisia mielipiteitä kaikilta :)
      Toisaalta voisin hankkia ensihätään chapsit ja ostaa saappaat, jos jostain tulee hyvät vastaan.. Kengät ovat melko uudet joten en haluaisi vielä luopua niistä :D Mulla on nahkachapseja, jotka ovat todella helppo hoitaa, mutta kangas voi tosiaan olla hankala pestä :D
      Mietin tällä hetkellä eniten noita hiukan kovempaa materiaalia olevia chapseja joissa on se muoto jo "valmiina", täytyy katsoa kumpiin nyt sitten päädyn :D

      Poista
  8. Mukava postaus jälleen! :)
    Itse oon mennyt melkein aina kengillä ja chapseilla, saappaita en oo koskaan tarvinnut. Toki saappaat tukee enemmin, esteitäkin kun tulee hypättyä välillä lähemmäs 70cm... :D Saappaitakaan kun en oikein löydä mistään, omistan melko paksut pohkeet. Täytyypä nyt tänävuonna kattoa, jos jostain löytäisi omalle budjetille sopivat. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia!
      Kuulostaa todella tutulta :D Itselläni lähtee varpaat varsinkin esteillä ihan huomaamatta täydellisesti sivuille, eli silloin ne saappaat olisivat hyödylliset.. Ehkäpä mäkin teen samoin, että jos vastaan tulee hyvät(kooltaan ja hinnaltaan) saappaat, ostan ne :D Kai ne chapsitkin on silti pakko hankkia, kun muuten joutuisin taas olemaan pelkillä ratsastuskengillä!

      Poista
  9. Ennen olin vankkumaton kenät&chapsit yhdistelmän kannattaja, koska olin pienenä kokeillut vain kumisia saappaita. Kesällä hööksiltä käveli vastaan unelmasaappaat 150e:n kohtuuhintaan. Päivääkään en ole katunut ja takaisin en vaihatisi - SAAPPAAT <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tolla hinnalla mäkin voisin ostaa saappaat, jos löytäisin oikeasti hyvät! Toivottavasti mulla käy joskus(pian) yhtä hyvä tuuri, että löydän noin halvalla saappaaT! :D

      Poista
  10. Hyvä postaus! Itselläni ei ole lähes lainkaan kokemusta chapseista joten vastaan saappaat. Mulla on ollu nyt hyvät saappaat yli vuoden ja kyllä on kehumisen aihetta! Löydettiin jopa ihan tyylikkäät nahkasaappaat mun ohuille säärille ja nuo olivatkin koko liikkeen kapeimmat saappaat, hehe :'D Tosi tukevat ja istuvat, tykkään ylipäätään paljon nahkasaappaista joten suosittelen sellasia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitän :) Täytynee katsoa, jos löydän vain jostain hyvät ja halvat, niin eiköhän ne mukaan lähde :D Pitää varmaan ruveta jo säästämään rahaa valmiiksi, niin voisin ostaa vähän kalliimmatkin! Kiitos paljon sulle(ja kaikille muille) kommentoijille! Mukava kuulla muiden mielipiteitä asiaan :)

      Poista
  11. Itse tykkään enemmän saappaista, ne kumminkin tukee enemmän ja on helpompi laittaa kun on vain yksi osa. Mulla on Tattinin saappaat ja niissä on ihanan pehmeää nahkaa, enää en vaihtaisi pois saappaista! Ja kerranhan se hinta vain kirpaisee ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä totta, chapsien kans mulla menee aina aikaa :D Mutta tosiaan, kerran se vain kirpaisee, mutta omista rahoista jo se 200euroakin on suuri summa.. :D

      Poista
  12. Saappaat! Ne tukee. Ja sani

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta :D Taidanpa tehdä niin, että ostan ensihätään chapsit ja siten pystyn etsimään ajan kanssa sopivia saappaita :)

      Poista
  13. vähän myöhässä, sori mut oli vaan pakko tulla sanomaan mun mp :D.
    Itselläni on kengät ja chapsit. Ekana mulla oli kengät ja mokkachapsit, ne oli ehkä vuoden jonka jälkeen löysin hööksistä 30e ale saappaat (joku junnumalli). Nekin ehti olla ittelläni about vuoden, mutta jäivät pieniksi. 2015 keväällä (?) ostin uudet kengät ja niihin nahkachapsit, ja näillä mennään edelleenkin. Kunhan ilmat lämpenee niin eiköhän tule hommattua saappaat (siis kun niitä ei tulisi nyt talvella käytettyä, sen verran kylmä tulisi). Saappaat jotka aattelin ostaa on joku 170e, tosin jalka ei ole kasvanu tästä yli vuoteen joten saattaa noi tulevat saappaat olla hyvinkin kauan ellei ne hajoa. Mä ratsastan ratsastuskoulussa 1 viikossa ja vuokraponilla joka toinen, välillä joka viikko kerran viikossa. Mä tykkään enemmän saappaista, tukee mun mielestä paremmin jalkaa ja helpommat & nopeammat laittaa jalkaan. Mut toi on vähä sellane juttu et mitä itte haluut;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koskaan ei voi olla liian myöhäistä vastata, ei ainakaan tähän :D Paljon kiitoksia mielipiteestäsi! Moccachapseista mulla ei ole kokemusta enkä sellaisia edes halua.. Eivät ne nahkachapsitkaan kovin paljoa tue, mutta ovat ne pahemmat kuin ei mitään ja toisaalta, jos vain löytää kunnon nahkachapsit, jotka istuvat hyvin niin niillä saattaa pärjätä ainakin jotenkin :D Mutta enköhän mäkin ala etsiä pikku hiljaa jo noita saappaita!

      Poista
  14. Itse ei ole kokemusta saappaista koska olen käyttänyt aina nilkkapituisia ratsastuskenkiä ja chapsejä koska tunnen oloni hiukan omituiseksi jos minulla on saappaat.Enkä itse ole ajatellut vaihtaakkaan saappaisiin!Sitten kun menen kilpailuihin niin silloin saatan ehkä käyttää saappaita, mutta itsellä on AINA kengät ja chapsit!

    VastaaPoista